Saturday, September 22, 2012

Wishlist (III)

A fost nevoie de o serie de trei articole (pe primele doua le gasesti aici si aici) pentru a acoperi intregul segment de gadgeturi pe care le-as dori in viata mea. Vremurile au facut in asa fel incat m-au depasit. In urma cu nu foarte mult timp, eram in pas, in ton cu moda la acest capitol. Acum sunt undeva in urma, dar vreau sa cred ca pot sa recuperez rapid. 

Articolul trei pune accent pe partea video. Anume aparate cu care poti filma. Cum am in plan cateva proiecte interesante cu niste site-uri (2012 acum), am de gand sa fac si niste filmulete, si in principiu sa creez continut propriu. Si poze, si filmulete, ceva mai complexe. Candva am avut un aparat compact care a facut cateva mii de poze pe care le-am folosit si pe la afise, si pe la evenimente. Si-a facut treaba excelent pana in ziua in care a facut buf si de atunci nu mi-am mai luat altul. Si chestia asta cu fotografiile e ca in orice altceva. Cu cat e mai performant cu atat iti faciliteaza niste chestii, dar nu face pozele in locul tau. Cadrul, lumina si personajul (obiectul) raman elementele principale dintr-o fotografie, si pentru a iesi bine, trebuie sa-ti si placa. 

Discutand cu mai multe persoane de "specialitate", mi-a fost recomandat pentru ceea ce vreau sa fac o camera video mai degraba decat un aparat foto DSLR cum e moda acum. Are avantajele ei: e mai mica, baterie mai buna, are capacitate mai mare de stocare (exista camere care au hard incorporat de sute de giga). Ii poti atasa de asemenea obiective, poti face poze foarte bune si e mai practica atunci cand o tii in mana. Daca ar fi sa aleg, m-as duce tot spre firmele cunoscute ca producatori de camere. De la JVC m-as opri aici. Pret super-mic si functionalitate maxima. De asemenea nici Sony nu e de neglijat, mai ales ca la bani destul de putini au doua modele pe care le-am vazut in actiune si s-au descurcat super. Acum cativa ani am filmat un clip cu o camera din asta mica de mana (clip care-mi place si acum). Nu aveam cine stie ce experienta pe atunci dar am fost multumit de rezultat. 

Cred totusi ca m-as opri la un aparat DSLR pana la urma (sunt un fashion-victim :P). Si la o marca anume, Canon. Si aici sunt doi mai competitori, primul mai sus amintit si Nikon. Diferente dintre cele doua nu este atat de semnificativa, amandoua produc echipamente excelente, cam cu aceleasi functii. Cunoscatorii si fanii unei marci (in special cei care investesc mii de euro anual in accesorii si-si schimba camerele la cifra in plus de la modelul de aparat pe care-l au in prezent) o sa demoneteze cu usurinta celalalt brand. Aici, ca in orice altceva, e o chestiune de preferinte. Iar daca decizi sa arunci cateva zeci de milioane vechi pe un aparat ai face bine sa-l testezi personal (sunt magazine in tara unde poti face asta). Am lucrat cu ceva modele si pot spune ca am o mica experienta, cat sa stiu ce sa-mi aleg. Si produsul ar fi acesta. E si in promotie, ai un card de 8GB cadou (oricum e indicat sa ai mai multe, plus cel putin inca un acumulator (baterie) de rezerva, se descarca suficient de repede). Are si husa in care sa-l tii (sunt destul de pretentioase la acest capitol, trebuie tratate cu o grija mai mare decat o camera, se strica mai usor si sunt mai grele). Ii pot atasa diferite obiective in functie de necesitati (in timp mai inveti una alta, vrei mai mult). Are si loc de montura pentru blitz-uri si lumini continue. Si un mare plus este si ecranul pe care-l poti pune in mai multe pozitii (e foarte tare daca vrei sa faci o filmare de unul singur cu tine sau un interviu fara operator, il poti aseja pe trepied si poti viziona filmarea). Are si mufa de intrare de microfon, de asemenea indicat pentru interviuri (ca sa se auda cum trebuie; nu putine au fost interviurile cu o imagine excelenta si sunetul praf). Cu un astfel de aparat te poti duce si in cluburi pentru a lua interviuri. Si se incadreaza si in bugetul meu fixat undeva pe la 3000 de ron. Oricum, cred ca toata lumea e constienta ca asta e doar o investitie initiala, in timp o sa adaugi inca odata pretul aparatului pe alte chesetii cum ar fi blitz, obiectiv, trepied, monturi, baterii, carduri etc. 

N-as vrea sa-i neglijez in acest domeniu nici pe cei de la Fuji, care de-a lungul vremii au facut oferte foarte bune pentru anumite produse. Au o optica buna si un pret sub cei doi amintiti mai sus, ceea ce poate face diferenta pentru cineva atunci cand vrea calitate ok dar sa plateasca un pret mai mic. De asemenea, cred ca si Samsung va avea un cuvant greu de spus in urmatorii 10 ani. Piata foto/video e o piata de sine statatoare, care e putin probabil sa dispara. Ea se schimba, chiar radical (vezi Kodak care a dat faliment pentru ca nu s-a adaptat) dar ea exista, si e in crestere. Putini au fost cei care au vazut un potential in tara noastra, si totusi cei care activeaza aici sunt destul de multumiti de vanzarile pe care le-au avut.